Jó Tudni


Kell-e szelepet is cserélnem abroncscsere esetén?


A szelep roppant fontos alkatrész, amely elengedhetetlen szerepet játszik az abroncs/tárcsa légzárásában.

Amikor gépkocsija 100 km/h sebességgel halad, a szelepre nehezedő erő közel 1.7 kg, súlyban kifejezve. A szelep a használat során természetesen elöregszik. Ezért nagyon fontos, hogy minden esetben cserélje ki a szelepeket is!

Nem érdemes egy szelep ára miatt kockáztatnia testi épségét, vagy tönkretennie abroncsait. Minden esetben győződjön meg arról, hogy kerékcsere esetén kicserélték-e a szelepeket is!

 


Mennyiben befolyásolja a gumiabroncs autód üzemanyag fogyasztását?


A gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. Minél nagyobb az ellenállás, annál több üzemanyag. Számítások szerint a gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás kb. ötödét teszi ki. Érthető tehát a gyártók azon törekvése, hogy lehetőség szerint csökkentsék abroncsaik gördülési ellenállását.

Az Adac 2008-as téligumi tesztjén 195/65 R15 méretben az üzemanyag fogyasztás tekintetében elért legjobb és legrosszabb eredmény között 15%-os különbség mutatkozott, 175/65 R14 méretben ugyanez a különbség 6% volt. Ez durván 0,5-1 liter eltérést jelent 100 kilométerenként. Azért ez már számíthat…

Persze a mindennapokban nem biztos, hogy a különbség -főleg, ha a fent említettnél kisebb – tetten is érhető, mivel a hétköznapok nem tesztpályán zajlanak. Elég némi eltérés a megszokott körülményekhez képest (araszolás dugóban, megterhelt autó, rossz minőségű út, alacsony guminyomás stb.) és máris oda a megtakarítás; nagy futásteljesítmények esetén (teherautók, kamionok) viszont mindenképp feltűnik.

 


Vizisí az országúton. Hogyan kerülheted el a vízenfutást?


A gumiabroncs mintázata gördülés közben megtöri az útfelületen kialakult vízréteget, a mintázat árkai pedig elvezetik a vizet hátrafelé és oldalra; így az kiszorul a gumiabroncs felfekvő felülete alól.

Túlzott sebességnél nincs idő, kopott gumiabroncsnál pedig nincs hely a vízelvezetésre. Ilyenkor a kerék fokozatosan elveszíti kapcsolatát az úttesttel, „felfut” a vízre; a tapadás megszűnése miatt a jármű kormányozhatatlanná válik. A kontroll elvesztésével járó, félelmetes, életveszélyes jelenség neve: aquaplaning. Az “országúti vízisí” akkor alakul ki a legkönnyebben, ha a nagy sebesség kopott gumiabroncsokkal párosul. Ép felületű gumiabroncsnál a vízenfutás csak viszonylag magas sebességnél következik be, lekopott mintázat esetén azonban akár már 80 km/h-nál megtörténhet a baj!

 


Hogyan válasszak autógumit?


Ha többnyire nagy sebességgel, körülményektől függetlenül (télen-nyáron, forróságban, fagyban, esőben, hóban egyaránt) sokat autózol, érdemes prémium minőségű (de legalább középkategóriás) autógumit választanod.

• A főként városi útviszonyok között használt autókon jól beválnak a gazdaságos abroncsok.

• Ha városi útviszonyok között és autópályán egyaránt biztonságos megoldást szeretnél az előbbinél olcsóbb áron, válassz középkategóriás abroncsot! Ezek az autógumik a gyakorlatban csak alig érzékelhető mértékben maradnak el némely tulajdonságban a prémium márkák mögött.

 


Milyen összefüggés van az autógumi tulajdonságai és a mintázat között?


Országútra szánt autógumiknál
a csatornák aránya 30-40%; a nehezebb terepre gyártott abroncsok mintázata ennél kevésbé telített, a csatornák nagyobb aránya határozottabbá teszi a kapaszkodó jelleget. Az árkok aránya terepjáró gumiknál 40-50%, traktorgumiknál akár a 80%-ot is elérheti. (Képek: személyautó gumi, terepgumi és traktorgumi).

Az autógumin a mintázati elemek elhelyezkedése nem esetleges, mindegyiknek megvan a maga szerepe:

• telt, sima felületek: tapadás, irányíthatóság, menetstabilitás biztosítása, fékező és gyorsító erők átadása

hosszanti bordák és árkok: jó irányíthatóság, stabilitás, iránytartás

keresztirányú bordák: kapaszkodás

bordák a vállon: kanyarstabilitás, kapaszkodás

lamellák: apró bevágások a bordákon, téli gumiknál; gördülés közben szétnyílva növelik a tapadásért felelős felületet, kapaszkodóéleket képeznek

hosszanti és oldalirányú csatornák: vízelvezetés

 

 

ABRONCSTIPPEK

1. Guminyomás
A guminyomás mindig feleljen meg a gépkocsi gyártója által javasolt értéknek. A guminyomást ajánlatos kéthetente ellenőrizni, hosszú utak előtt pedig külön is. Ne feledkezzen meg a pótkerékről sem! Mindig hideg abroncsnál ellenőrizze a guminyomást, hiszen az abroncs felmelegedésével nő a nyomás. A túlságosan alacsony guminyomás az abroncs túlmelegedéséhez és eldeformálódásához vezethet. Sőt, rosszabb esetben olyan belső sérülés is kialakulhat, amit nem lehet javítani.
2. Sérülések
Az abroncs sérülését más erőhatások is okozhatják, például ha nekihajtunk a padkának, vagy belehuppanunk egy-egy gödörbe. Azt is célszerű elkerülni, hogy rossz minőségű utakon közlekedjünk tartósan, hiszen az abroncsot ért sérülések megbosszulhatják magukat.
3. Rendszeres ellenőrzés
Rendszeresen ellenőrizze az abroncsokon az esetleges sérüléseket, horzsolásokat, vágásokat, repedéseket, hólyagosodásokat, stb. Az abroncson áthatoló idegen tárgyak szerkezeti sérüléseket is okozhatnak. Minden ilyen esetben szakemberrel vizsgáltassa át az abroncsot, hiszen a sérülések jelentősen lecsökkenthetik az abroncs élettartamát.
4. A régi abroncsok sok mindenről árulkodnak
Csak akkor szereljen fel használt abroncsot, ha ismeri az előéletét. Az abroncsok akkor is öregednek, ha ritkán vagy egyáltalán nem használják őket. Az elöregedett abroncs biztos jelei a futófelületen vagy az oldalfalon lévő repedések, amit időnként a váz eldeformálódása kísér. A régi abroncsokat ellenőriztesse szakemberrel, hogy biztosan alkalmasak-e még a használatra.
5. Ne feledkezzen meg a pótkerékről!
A hat évnél régebben használt abroncsokat - bármilyen állapotban is vannak - alaposan át kell vizsgálni. A pótkerék különleges figyelmet igényel, hiszen az esetek jó részében már elöregedett az abroncs. Az ilyen esetekben csak óvatosan használja a pótkereket, és minél előbb gondoskodjon a cseréről.
6. Mintázat
A mintázat mélységét rendszeresen ellenőrizni kell. Minél kevésbé emelkedik ki a mintázat a futófelületből, annál nagyobb a megcsúszás veszélye. A mintázatban kopásjelző található, ami megmutatja, mennyire jár közel az abroncs a kopás határértékéhez. A kopásjelző akkor jelenik meg, amikor már csak 1,6 mm a mintázat magassága. Ilyenkor nedves úton már nagyon óvatosan kell vezetni.
7. Defekt
Ha defektes lett a gumi, rendkívül fontos, hogy azonnal megálljunk és kereket cseréljünk. A nyilvánvaló biztonsági megfontolások mellett létezik még egy szempont: szerkezeti károsodást szenvedhet az abroncs, ha úgy megyünk tovább, hogy a szükségesnél alacsonyabb a guminyomás. A defektes abroncsot mindig le kell emelni a keréktárcsáról és ellenőrizni a másodlagos károsodásokat.
8. Javítás
Ha szükséges és ésszerű az abroncs javítása, csakis szakemberrel végeztessük, mégpedig a lehető leghamarabb, hogy elkerüljük a vázszerkezet deformálódását. Bármilyen abroncsjavítási munkával csak olyan szakembert bízzon meg, aki hajlandó felelősséget vállalni az abroncs átvizsgálásával és javításával kapcsolatban.